
5 signalen dat het niet goed gaat met een medewerker en wat je eraan kunt doen.
Voordat medewerkers langdurig uitvallen zijn er in de meeste gevallen meerdere signalen dat het met die medewerker niet helemaal lekker loopt. De signalen kunnen per persoon en per situatie verschillen. Iemand die ongelukkig is in zijn/haar werk uit doorgaans andere signalen dan iemand die bijvoorbeeld in de schulden zit. Het is daarom belangrijk tijdig signalen op te pikken als het niet goed gaat. Er zijn een aantal belangrijke zaken waar je op kunt letten:
1. De medewerker maakt veel fouten
Iedereen kan natuurlijk eens een foutje maken, men heeft een slechte dag of zit gewoon even niet lekker in zijn vel. Het wordt pas een signaal als iemand, die normaliter erg punctueel is en nagenoeg foutloos werkt, in korte periode steeds meer fouten gaat en blijft maken. Dat is een reden om je zorgen te maken
2. De medewerker meldt zich vaker ziek
Iedereen kan een keer ziek zijn, maar veelvuldig kort verzuim kan een voorbode zijn van langdurig verzuim. Vooral als het gaat om regelmatig kort verzuim, waarbij er geen duidelijke verklaring is voor de ziekmelding.
3. De medewerker sluit zich af van de rest
Spelen er problemen op de werkvloer, is er sprake van ruzie, intimidatie of grensoverschrijdend gedrag. In dit soort gevallen kan het zijn dat de eerste reactie van de medewerker is om zich terug te trekken uit het team. Wanneer er problemen in de privé sfeer spelen, kan het voor de medewerker veiliger voelen om afstand te nemen van collega’s en zo moeilijke vragen te vermijden. Deze signalen kunnen erg subtiel zijn, vooral als de medewerker van zichzelf al rustig is.
4. De medewerker vraagt om een lening, voorschot of extra uren
Dit zijn sterke signalen dat men financieel niet lekker zit. Het kan een keer voorkomen dat het financieel even tegen zit, maar als het regelmatig gebeurt en het om grote bedragen gaat dan kan er ook meer aan de hand zijn, denk aan schulden, gokken of verslavingsproblematiek.
5. De medewerker vertoont een negatieve verandering in persoonlijkheid
Wanneer een altijd geduldige en aardige medewerker of collega ineens nergens meer geduld voor lijkt te hebben en uit het niets ineens kribbig reageert. Dan loont het om hier aandacht aan te besteden. Als dit eenmalig gebeurt hoeft het niks te betekenen. Maar als het gedrag steeds erger lijkt te worden, en de medewerker ontkent dat er iets aan de hand is. Dan kan dat duiden op problemen waar men liever niet over spreekt.
Wat kun jij als werkgever doen?
Als eerste, wees alert, verzuim is in veel gevallen meer dan alleen ziek zijn. Vaak is er meer aan de hand dan alleen iets medisch. Privé omstandigheden, de verstandhouding met de leidinggevende, motivatie en bevlogenheid zijn allemaal zaken die van invloed zijn op verzuim. Besef dat het voor iedereen moeilijk is om toe te geven dat het niet goed gaat. Ga in gesprek met je medewerker en vertel wat jij signaleert, heeft de medewerker iets nodig? Of kan je iets voor hem of haar doen? Dit kan je ook doen zonder naar de details te vragen. Je kan ook aanbieden dat hij of zij met de bedrijfsarts of een psycholoog gaat praten. Samen kunnen zij dan in een veilige en vertrouwelijke omgeving zoeken naar oplossingen.
Vertrouwen, Door medewerkers het vertrouwen te geven zul je als werkgever vertrouwen krijgen. Vertrouwen is één van de belangrijkste ingrediënten voor een open en eerlijk gesprek. Vaak vragen medewerkers pas om hulp als het water aan de lippen staat. Terwijl je in een vroeger stadium veel narigheid had kunnen voorkomen. Ga onbevooroordeeld met elkaar in gesprek en probeer samen naar passende oplossingen te zoeken.
Samenwerken, De onderlinge relaties in het team zijn ook enorm belangrijk. Medewerkers brengen veel tijd met elkaar door en hebben vaak eerder door dat er iets speelt. Ook zij kunnen aan de bel trekken als zij vermoeden dat het niet goed gaat met een collega. Investeer in goede onderlinge relaties, hierbij hoort een open bedrijfscultuur waarin mensen zich veilig en gehoord voelen. Wees betrokken en Investeer in manieren om ziekteverzuim te beperken en terug te dringen. Werkgevers die inzetten op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers creëren meer binding met hun organisatie, zijn productiever en hebben lagere verzuimkosten.